Om mensen te verleiden en te binden, raken marketeers steeds meer in de ban van ‘storytelling’. Dat kan heel waardevol zijn, maar je moet wel een ‘gewapend’ verhaal vertellen.

Ik ga graag uit eten. En stel… wij gaan samen uit eten. We kiezen paella. Het is zó lekker dat je dit zelf wilt leren koken. Vooraf had ik je ook het recept kunnen geven. Maar dat alleen, had je waarschijnlijk niet aangezet om in actie te komen. Een recept alleen is maar een koud ding, zonder context.

Ik kan je ook het verhaal vertellen over paella. ‘Het is een Spaanse schotel uit Valencia en Catalonië. Ontstaan toen de opbrengst van de rijstvelden toenam, nadat de Moren de Romeinse aquaductsystemen verbeterden. Waar andere regio’s vlees en bonen toevoegden, kozen de Valencianen voor zeevruchten. Zo kennen wij het nu vooral.’ Een interessant en leuk verhaal tijdens het eten. Het geeft misschien ook een goed gevoel, maar alleen daarmee maak je ook nog steeds geen paella.

Beleving
Het gaat om het recept én het verhaal. Dat zorgt voor beleving. Bij paella werkt ook de smaak daaraan mee. Daar gaat het om: het product, het verhaal en de beleving. Die verbindingen zijn essentieel. Dat zorgt voor krachtige, ‘gewapende’ storytelling.

Ik kom die principes in de praktijk vaak tegen. Bij marketingcampagnes van anderen en ook in die van mijn eigen team (bestaande uit 4 productontwikkelaars, 8 marketeers en 5 vormgevers). Dit zijn veel creatieve geesten. Maar voor een multichannel campagne kunnen wij nog zulke goede acties bedenken. Als het overstijgende verhaal mist, ontbreekt de extra dimensie. Ook de call to action voor de doelgroep moet er goed inzitten. Alle onderdelen moeten aanwezig en verbonden zijn om echt onderscheidend en effectief te zijn.

Ga samen op reis
‘Gewapende’ storytelling is de beste en meest krachtige vorm van content marketing. Niet alleen voor je klanten, maar ook om de mensen in je eigen organisatie mee te nemen. Vertel niet alleen over het eindresultaat, maar neem ze mee in de ‘kooksessie’. Of neem ze mee op reis naar ‘Valencia’. Geef iedereen het juiste perspectief. Vertel niet alleen wat je doet, maar ook hoe en waarom.

Hoe en waarom
De ‘Golden circle’ van Simon Sinek verklaart mooi wat de meest succesvolle bedrijven en merken zo succesvol maakt. Dat is niet hun product (wat), maar het gaat vooral om de diepere drijfveren. Ze vertellen hoe ze iets doen en waarom (wat hen drijft en waar ze in geloven). Het ‘waarom’ is de diepste kern van de cirkel.

Dat zijn waardevolle inzichten om mee te nemen in je strategie en campagnes. Zo geef je klanten én je eigen team het grootste goed: beleving. Daar krijgt iedereen een beter gevoel bij. Eet smakelijk!