Het nieuwe jaar is hét moment om – zakelijk en privé – nieuwe plannen te maken. Dat betekent vooral: keuzes maken en focus bepalen. Maar hoe houd je die focus een heel jaar vast? En hoe doe je dat in een team? Bepaal niet alleen WAT je wilt doen, maar vooral ook HOE! Behoud de focus in 5 stappen.
HOE hoort bij WAT, maar wordt helaas vaak vergeten. Dit zorgt ervoor dat focus verloren gaat en verzandt. Helemaal als het gaat om de focus van een heel team. De focus vasthouden kan wel degelijk, ook op langere termijn. Daarvoor moet het een way of life zijn en een automatisme worden in je manier van werken. Hoe doe je dat?
1. Begin met een korte terugblik
Effectief vooruitkijken, begint vaak met een korte terugblik. Wat heb je afgelopen jaar gedaan? Waar lag de focus en bleef die behouden? En zo niet: wanneer verdween de focus en waarom? Neem die lessen mee in dit nieuwe jaar.
2. Bepaal de nieuwe focuspunten
Maak hiervoor een lijstje met ongoing en nieuwe kernthema’s. Op mijn eigen lijstje voor mijn marketingteam bij Drukwerkdeal.nl staat dit jaar bovenaan: ‘De klant centraal blijven stellen om hem of haar nog beter te bedienen’. Een belangrijk focuspunt daarbij is ‘verdere doorontwikkeling van onze contentmarketing’ (geschreven content en beelden). Vooral om klanten in het voor- en natraject van een bestelling nog beter te helpen, bijvoorbeeld bij hun positionering. Belangrijke ongoing focuspunten zijn verder de vergroting van het gebruikersgemak in onze webwinkel, de online vindbaarheid en onze branding.
3. Maar giet ze niet in beton
Goede focus is belangrijk om effectief en succesvol te zijn, maar je moet ook flexibel blijven. Zeker in mijn geval, aangezien je met e-commerce snel moet kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen. Daar moet je ruimte voor houden en voor open blijven staan.
4. Kijk naar de HOE van je focuspunten
Bedenk hoe je de kernthema’s kunt realiseren. Met focuspunten voor een team doe je dat met elkaar. Hoe ga je samen de missie laten slagen? En wat betekent dat dan in de dagelijkse praktijk? Daar kom je samen zeker uit. De belangrijkste stap om de focus in te bedden komt daarna.
5. Blijf de WAT en HOE agenderen
Zo kun je de focus daadwerkelijk vasthouden. Blijf je missie benoemen en agenderen in overlegsituaties. Houd ook scherp waarom daarvoor gekozen is en hoe je de missie samen wilt bereiken. Blijf daarbij zoeken naar verbeterpunten. Zo kan de gewenste way of life ontstaan. De belangrijkste driver daarvoor is: plezier. Samen fun hebben en de verantwoording voor de missie met elkaar delen. En vergeet de successen niet te vieren!
Doorloop de leercurve
Om je focus goed in te bedden in je manier van werken, ga je (samen) een leercurve door. Van onbewust onbekwaam, naar bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam en tenslotte onbewust bekwaam. Dit proces zorgt dat de gewenste automatismen ontstaan en de focus topfit blijft. Het voorkomt dat uw nieuwe focuspunten in maart alweer onderin een ‘la’ liggen. Naast de goede voornemens. Veel succes en vergeet niet terug te blikken op 1 januari 2016!