Het MAXIMALE uit jezelf en je organisatie halen. Dat klinkt in onze Nederlandse cultuur al snel wat ‘streberig’. Toch kan ik het iedereen adviseren! Ook in het marketingvak kunnen er vaak nog wel een paar schepjes bij. Want ‘goed’ is niet goed genoeg! Denk daar eens aan als je na de vakantie – helemaal fris – weer nieuwe plannen maakt.

“Goed is de vijand van geweldig”, stelt managementgoeroe Jim Collins. Ik onderstreep dat graag. Want uitblinken wordt steeds belangrijker om succesvol te zijn én te blijven. Je moet scherp blijven om niet weg te zakken naar ‘gemiddeld’. Markten en klanten veranderen continu en in steeds hoger tempo. Om hun ware behoeften te vervullen, moet je extra toegevoegde waarde blijven creëren. Dat vereist bovengemiddelde prestaties. Het streven om alles uit jezelf en de organisatie te halen, is daarvoor de weg.

Kiezen
Dat voelt in onze cultuur misschien wat onwennig, maar ook hier groeit het besef hoe belangrijk dit is. Voor organisaties, maar ook voor jezelf als individu. Daar begint het! Het leven is kort. Ik steek mijn tijd en energie daarom graag in ‘de juiste dingen’. Daarvoor moet je keuzes maken, want ‘alles half doen’ is ook niks. Wat vind je echt belangrijk? Waar word je gelukkig van? Vind je dat vooral in je werk of ook daarbuiten? En waar ben je echt goed in? Dat zijn belangrijke vragen die ik mezelf en mensen uit mijn team regelmatig stel. De antwoorden hoeven echt niet direct glashelder te zijn. Het gaat ook om de bewustwording en op gang brengen van een ontwikkelproces.

Hoeveel maanden nog?
Wat ook helpt – het klinkt misschien wat cru – reken eerst eens uit hoeveel maanden je normaliter nog leeft, volgens de gemiddelde levensverwachting (mannen: 79, vrouwen: 83). Bedenk daarna wat je in die tijd wilt doen. Dat maakt je leven overzichtelijk en helpt duidelijke keuzes te maken.
Naast zelfontplooiing en je eigen levensgeluk is ‘alles eruit halen’ belangrijk voor organisaties. Marketing kan daardoor bepalend zijn voor het organisatiesucces. Dat zou het ook moeten zijn! Voor minder doen we het immers niet, toch?

Intrinsieke motivatie
In de organisatie waar ik werk (Drukwerkdeal.nl), zoeken we heel bewust naar ambitieuze mensen die kunnen en willen meedraaien in het tempo van onze snelle groei en ambities. Wij werken bewust aan een omgeving waarin zij kunnen floreren. Daarvoor moet iemand ook voldoende ruimte hebben om te groeien, zodat we met elkaar ons plafond kunnen blijven ophogen.
Met de mensen in mijn eigen team (vier productontwikkelaars, acht marketeers, zes vormgevers en een tekstschrijver) zoek ik bewust naar hun intrinsieke motivatie om het maximale eruit te halen. Dat kan immers alleen als het ook hun eigen keuze en visie is. Daarvoor vraag ik bijvoorbeeld ook waar iemand echt naartoe wil? Als je dat niet weet, ga je immers dolen.
Is er een kloof tussen iemands ambities en de rest van de organisatie? Dan moet je die proberen te overbruggen. Lukt dat niet? Blijf dan wel je overtuiging volgen. Laat je niet afremmen bij het streven naar het maximale.

Hardlopen
Zelf leg ik de lat ook steeds hoger. Samen met mijn team én privé. Ik ben bijvoorbeeld gek op hardlopen. Ik ben absoluut geen hardlooptalent, maar door de lat steeds hoger te leggen, heb ik in 2008 uiteindelijk wel de marathon van New York gelopen. In september loop ik de StrongmanRun in Hellendoorn, een halve marathon mét hindernissen. Zo verleg ik opnieuw mijn grenzen.

‘Uitblinken’ betekent overigens niet dat je geen fouten mag maken. Dat is een groot misverstand. Mensen moeten juist niet al te bang zijn om fouten te maken. Want wie uitmuntend wil zijn, moet de rand opzoeken. En je weet pas echt goed waar de grens ligt, als je er een keer overheen bent geweest. Het gaat ook om durven. De victorie wacht buiten de comfortzone!