SEO rules! Het goed benutten van zoekwoorden waarmee (potentiële) klanten online zoeken is cruciaal voor het succes van organisaties. Hoe selecteer en benut je keywords met de hoogste return on investment (ROI)? Want SEO is volwassen geworden. Oude ‘SEO-trucjes’ en alleen ‘puzzelen met trefwoorden’ volstaat niet meer. Alles draait om de online bezoekerservaring.

Je (potentiële) klanten zo goed mogelijk helpen, is altijd al een succesvolle strategie geweest. Voor SEO wordt dit ook steeds belangrijker. Voor de algoritmen van Google (dé zoekmachine in Nederland en dus hét doel) wegen bezoekerservaringen steeds zwaarder. Die focus wordt de komende jaren ook alleen maar groter.

Voor online marketing betekent dat dat er nóg een reden is om de behoeften van (be)zoekers optimaal te vervullen. Het is essentieel voor je Google-ranking. En wie kijkt er tegenwoordig nog op pagina 2 van de zoekresultaten? Dat lijkt tegenwoordig haast de beste plek als je iets wilt verstoppen. Of bestaat er nog een pagina 3?

ROI-analyse

Veel bedrijven doen geheimzinnig over hun SEO-strategie. Onzin, vinden wij bij Drukwerkdeal.nl. Kijk gerust mee met onze specialisten! Wij doen al jaren aan SEO-optimalisatie. Daardoor kunnen wij steeds verder blijven verfijnen. Recent is een nieuwe ROI-analyse uitgevoerd voor onze zoekwoorden. Ruim 2.500 zoekwoorden zijn tijdens de analyse teruggebracht naar 50 cruciale keywords.

Beschikbare bronnen voor relevante zoekwoorden zijn beperkt. Wij maken gebruik van Google Webmaster Tools (gebruikte zoekopdrachten), AdWords (conversie uit huidige campagnes), de AdWords Keyword Planner (algemene zoekopdrachten) en Google Analytics. Daarnaast benutten wij de input van onze afdeling customer service en zoekopdrachten op onze website. Ook denken wij na over extra synoniemen en strategische keywords waarvoor wij nieuwe kansen zien. Wij willen voorop lopen, niet alleen achter de data aan.

Een voorbeeld van de ROI-analyse van Drukwerkdeal.nl met cijfers uit de verschillende bronnen met bezoekersaantallen, verwachte doelposities, de click-through-rate en het aantal ‘clicks’ dat we verwachten (klik voor grotere weergave)

Slim trechteren

Onze 2.500 zoekwoorden hebben wij met een slimme formule teruggebracht tot de 50 meest cruciale keywords. Die formule is onder andere gebaseerd op onze gewenste doelposities bij Google, de click-through-rate, de omzet die we daarvan verwachten en onze ROI. Want wat levert een klik op? Je moet de impact en inspanningen tegen elkaar afwegen. We worden bij dit hele proces bijgestaan door online marketingbureau Traffic4u. Naast inbreng van hun expertise zorgen zij voor een frisse blik op onze business.

Topproducten en nieuwe parels

Wij hebben prioriteit gegeven aan de keywords van topproducten in het brede assortiment van de one-stop-shop die wij als ‘online drukker’ runnen. Maar wij kijken wel verder! Wij plotten producten in een matrix voor portfolioanalyse. Zo houden wij de focus op topproducten, maar kunnen wij ook potentiële nieuwe ‘parels’ ontdekken. Want het blijft oppassen dat je niet alleen zelf ‘topproducten’ in stand houdt, door daarin te investeren en ondertussen nieuwe kansen laat liggen.

Content verbeteren

Om onze vindbaarheid te vergroten, zijn we met de 50 keywords onze content gaan verbeteren. In bestaande productpagina’s en metateksten, maar vooral ook door nieuwe content te maken en te verspreiden bij partners en websites voor onze doelgroepen (met links naar ons). Nieuwe content op eigen webpagina’s bestaat bijvoorbeeld uit landingspagina’s die klanten op weg helpen.

We houden daarbij rekening met de fase van het aankoopproces waarin zij zitten (met het AIDA-model). Als je bijvoorbeeld een flyer, visitekaartje of bierviltje wilt ontwerpen, wil je andere informatie zien dan als je hem wilt afdrukken. Wie met die zoekwoorden binnenkomt op onze website, moet ook direct vinden wat hij zocht. Anders zie je dat genadeloos terug in je bounce rate.


Bij de conversie van keywords houdt Drukwerkdeal.nl rekening met onder andere doelposities, AIDA-fases, te verwachten ‘clicks’ en uiteraard de financiële opbrengst (klik voor grotere weergave)

Techniek en branding

Er zijn steeds meer technische hulpmiddelen die helpen om beter gevonden te worden. Wij hebben dit jaar weer een uitgebreide onsite- en offsite-scan gehouden om verbeterpunten op onze site in kaart te brengen. Dat is niet alleen belangrijk voor de indexering van Google, maar ook om de laadtijd van webpagina’s te verlagen. Dat is steeds belangrijker omdat (be)zoekers steeds sneller afhaken als het laden even duurt. Bovendien benut Google de laadtijd ook voor zijn algoritme.

Zo blijft Google de resultaten verfijnen. SEO kan daardoor nooit een afgebakend proces zijn. Het blijft altijd ongoing. En let op: focus ook weer niet alleen op behoeftevervulling van (be)zoekers. Ook je merkpopulariteit telt steeds zwaarder mee voor je vindbaarheid in Google. Je branding moet dus gewoon doorgaan om online succesvol te zijn.